Metoda poszukiwania prawdy subiektywnej

W celu uporządkowania swoich własnych poglądów będę korzystał z bardzo prostej metody. Mam zamiar wymyślać najdziwniejsze, najbardziej skrajne i nieprawdopodobne sytuacje i zastanawiać się, jakie postępowanie będzie mi się wydawało słuszne. Potem będę starał się odkryć, dlaczego takie postępowanie wydaje mi się słuszne – na tej podstawie będę chciał wywodzić kolejne przesłanki, które mają mi posłużyć za fundamenty dalszych wywodów.

Oczywiście, moje poglądy i poczucie tego, co jest słuszne lub nie wynika z mojego wychowania i kultury, w której wyrosłem. Nie ma to dla mnie znaczenia. Nie chcę się zmieniać. Chcę właśnie takiego światopoglądu, który do mojego wychowania będzie pasować.

Rozróżniać będę przy tym kilka pojęć, których sens mam nadzieję dla każdego jest intuicyjnie jasny. Tak więc będę mówił o czymś moralnie słusznym lub niesłusznym; o wartości subiektywnej i obiektywnej; o krzywdzie obiektywnej i subiektywnej. Później może dokładniej te pojęcia sprecyzuję.

Informacje o szopeno

Poszukujący prawdy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

